dinsdag 28 februari 2012

TERUGBLIK

In juni 2011 zagen we supergoedkope vliegtickets naar New York. We hebben ons geen moment bedacht en de reis vastgelegd voor februari 2012. Het is de tweede keer dat we in New York zijn, dus een paar 'musts' hebben we dit keer niet gedaan (zoals Statue cruise). Via Priceline hebben we 4 nachten bij de Westin op Times Square geboekt en dit bleek een prima keuze te zijn. Vooral de ligging is fantastisch. Het is toch heerlijk als je elke avond even Times Square op kunt lopen of na het bezoeken van een musical of sportwedstrijd rustig naar je hotel terug kunt lopen. We hebben in die 4 dagen ontzettend veel gelopen en dus ook ontzettend veel gezien. Alleen de eerste dag was het weer wat minder, maar de andere 3 dagen was het (zeker voor februari) fantastisch weer, helder en een graad of 10. Het leuke van New York is, is dat het lopen door een bepaalde wijk al een belevenis op zich is. Zo hebben we o.a. Chinatown, Little Italy en Soho bewonderd. Ook het wandelen van het Highline Park (en vooral het uitstapje naar de Chelsea Food Market) was erg leuk. Nadat we vorige keer al de Rockefeller op zijn geweest was het deze keer de beurt aan Empire State Building. Het uitzicht was wederom fantastisch, maar als ik moest kiezen zou ik toch Rockefeller opgaan. We zijn wezen fietsen in Central Park en dat is m.i. de enige mogelijkheid om het hele park te verkennen in een beperkte tijd. Enig nadeel is, dat je niet overal kunt komen op de fiets, dus als je bijvoorbeeld de Belvedere wilt zien, moet je met de fiets aan de hand er naar toe lopen. Absolute hoogtepunten waren het bezoeken van een musical op Broadway (Memphis, een aanrader!) en een ijshockey wedstrijd van de New York Rangers in Madison Square Garden. We hebben alles met het openbaar vervoer gedaan (metrocard voor 7 dagen gekocht) en ook van en naar JFK zijn we met het openbaar vervoer gegaan. Heen met de airtrain & LIRR en terug met de metro & airtrain. Ik zou het de volgende keer weer met de metro doen. Voor alle live volgers van het blog, bedankt voor de reakties en wij gaan nagenieten en ons voorbereiden op de volgende reis; deze zomer naar Oost Canada en Maine.

maandag 27 februari 2012

DAG 5 - SHOPPEN EN DOWNTOWN MANHATTAN

De laatste dag in New York al weer! Vandaag doen we lekker rustig aan en nadat we opgestaan zijn, gaan we eerst even ontbijten in de Deli tegenover het hotel. Geen vette bende dit keer, maar wat yoghurt en fruit. Daarna gaan we terug naar het hotel en gaat Monique de koffers inpakken, en Richard online inchecken. We laten de bagage achter in het hotel en nemen de metro naar 5th Avenue, waar we eerst de Public Library van binnen bekijken. Het is echt een prachtig gebouw van marmer en mooie houten plafonds. Op de tweede verdieping is een enorme leeszaal waar diverse mensen aan het lezen zijn. Vanaf de Public Library lopen we 5th Avenue af richting Central Park. Onderweg komen we allemaal chique winkels tegen in mooie gebouwen. 5th Avenue is gewoon een heel mooie straat met statige gebouwen. We komen ook langs de Rockefeller en Monique kan het niet laten om toch even een rondje te schaatsen op de Rink. We komen ook langs de St. Patrick's Cathedral, de grootste kathedraal van de US. Als we naar binnen gaan is er een mis bezig, dus we lopen niet de hele kerk rond. Als we bij Central Park komen, kopen we een hotdog en gaan we lekker op een bankje zitten in het zonnetje. Het lijkt vandaag wel lente! Het is een graad of 15 en zonnig. Na deze heerlijke lunch lopen we nog even de Apple store binnen en daarnaast bij FAO Schwarz. We kopen verder niets meer, we zijn uitgekocht. Bovendien gingen de koffer en de weekendtas nog net dicht, dus er kan niets meer bij. Omdat we nog wel een paar uur hebben voordat we naar JFK moeten, nemen we de metro naar Battery Park. Daar lopen we nog even Clinton Castle binnen. Het is heerlijk om in het park te lopen. Vanaf Battery Park lopen we naar het Financial District. We komen langs de Wall Street Bull, die hadden we de vorige keer gemist. Ze staan daar in de rij voor een foto, met allemaal politie er bij! Nou, wij hoeven er niet perse bij te staan, dus we nemen gewoon een foto zonder iemand er bij. Tegenover de Stock Exchange gaan we Federal Hall binnen. De vorige keer dat we in New York waren, was deze gesloten, dus nu een herkansing! Van binnen is het een mooi gebouw met een rotunda, omringd door zuilen. Er is ook nog het een en ander geexposeerd over de geschiedenis van New York. Leuk om even te zien. Iets verderop maken we nog even een pitstop bij Starbucks (we zijn de tel kwijt!) en werken we de blog bij. Daarna gaan we terug richting hotel en eten in de buurt een pizza. Samen een large pizza, we hadden beter moeten weten.... Hij was wel lekker! We pikken de bagage op in het hotel en nemen de metro naar Jamaica Station en daarna de Airtrain naar JFK. We zijn wat vroeg, maar we kunnen de koffers gelukkig wel gelijk kwijt. Verder gaat de reis voorspoedig. We hebben allebei een uurtje of 3 - 4 geslapen in het vliegtuig en we landen een half uur te vroeg op Schiphol. Allemaal prima verlopen!

zondag 26 februari 2012

DAG 4 - 42ND STREET EN FIETSEN DOOR CENTRAL PARK

Vandaag waren we weer redelijk vroeg wakker en na een lekker ontbijtje tegenover het hotel zijn we 42nd Street helemaal afgelopen. We zijn gestart op Times Square en geeindigd bij het gebouw van de Verenigde Naties. Onderweg kom je langs tal van bezienswaardigheden. Eerst langs Bryant park waar een mooie ijsbaan ligt. En er werd driftig geschaatst. Bryant Park is een mooi knus stadsparkje, gebouwd bovenop de boekenopslag van de Public Library. Dit is dan ook gelijk de volgende bezienswaardigheid. Een prachtig robuust gebouw wat we graag van binnen willen zien. Op zondag gaat de Library alleen pas om 13.00 uur open, dus een bezoekje stellen we uit tot morgen. Verder wandelend over 42nd Street komen we langs Grand Central station. Vorig bezoek zijn we daar ook al even binnen geweest, maar omdat het zo mooi is, gaan we vandaag ook weer naar binnen. De centrale hal is en blijft supermooi. We nemen nog wat fotoos en lopen naar beneden. Onder het station is een Foodcourt waar we een lekker kopje koffie doen met een stuk cheesecake van Junior's. Na Grand Central komen we langs het Chrysler Building, wat ons betreft de mooiste van alle skyscrapers. We zijn even de lobby binnengelopen, maar dat viel een beetje tegen. Laatste bezienswaardigheid is nog het hoofdkantoor van de Verenigde Naties. Na deze heerlijke wandeling zijn we met de metro naar Brooklyn gegaan. Wat een prachtig uitzicht op de skyline vanaf de Brooklyn Heights! Even heerlijk in het zonnetje gezeten en via de Brooklyn Bridge zijn we teruggelopen naar Manhattan. Omdat het vandaag zulk heerlijk weer is, hebben we fietsen gehuurd voor 2 uur en zijn we door Central Park gefietst. Onderweg zijn we gestopt bij alle 'highlights' van het park, zoals het Belvedere (van de smurfenfilm), de ijsbanen en Strawberry Fields, het John Lennon memorial. Er werd driftig gejogd in het park en af en toe was het slalommen om de joggers heen. Een uurtje of 2 was precies genoeg om het hele park rond te fietsen (wat is het toch groot!) en alles goed te bekijken. Daarnaast was het heerlijk om even op de fiets te zitten in plaats van al dat gewandel. Ik denk dat we de afgelopen dagen wel 75 kilometer gewandeld hebben! Oh ja, voor lunch hebben we een heerlijke burger (de eerste) gegeten bij Five Friends. Dit schijnt de beste burger van New York te zijn en dat zou zomaar waar kunnen zijn. We hebben even wat gerelaxed op de hotelkamer en zijn daarna lekker Mexicaans wezen eten bij een restaurant om de hoek, en nog even Times Square overgelopen. Dit blijft elke keer weer leuk (zeker 's avonds). Morgenochtend gaan we rustig aan opstaan en de koffer inpakken. We hopen dat alles er inpast, want we nemen in ieder geval veel meer mee terug dan we heen meenamen! Voor 12.00 uur moeten we uitchecken en dan willen we nog 5th Avenue verkennen en natuurlijk nog even de Public Library bezoeken.

zaterdag 25 februari 2012

DAG 3 - NEW YORK MARATHON

Vandaag hebben we de New York marathon gelopen! Alleen deden wij het niet rennend in 4 uur over, maar wandelend in 14 uur. Toen we vanochtend de gordijnen openden, was de hemel helemaal blauw. En aangezien we best vroeg wakker waren besloten we om vanochtend gelijk de Empire State Building op te gaan. Vanuit het hotel was het ongeveer 15 minuten wandelen en dat was heerlijk in de ochtend. Wel waaide het flink, maar al met al een stuk beter dan het weer gisteren. We waren snel door de security en wachtrij heen en om 8.30 stonden we boven. Het was superhelder en we konden ver kijken. We waaiden alleen wel uit ons voegen, vooral aan de westkant. Het viel vooral op hoever het nieuwe WTC gebouw al boven de anderen uitstak wanneer je naar het zuiden keek, en het is nog niet eens klaar. Na het ESB zijn we met de metro richting Chinatown gegaan. Daar hebben we een wandeling gemaakt, die erg leuk was. Smalle straatjes, veel winkeltjes en heel veel Chinezen. Aansluitend zijn we Little Italy ingegaan. Dat stelde niet zo veel voor. Veel meer dan een straat met een hoop Italiaanse restaurants was het niet. Door Soho zijn we naar Washington Square Park gegaan en daar hebben we heerlijk een kwartiertje in de zon gezeten. Na wat gegeten te hebben zijn we naar het begin van het Highline Park gelopen. Het Highline Park is een oud spoortraject wat een meter of 5 boven de grond loopt en is al in de jaren 70 buiten gebruik gesteld. Het heeft er jaren verwaarloosd bij gelegen en een aantal jaar geleden is het omgebouwd tot een park. Je loopt dus een paar meter boven de straten van Manhattan en dat geeft hele leuke uitzichten. Onderweg hebben we een uitstapje gemaakt naar de Apple store (niet eens wat gekocht!) en naar de Chelsea Food Market. Dit is een soort winkelcentrum gevestigd in een oude koekjesfabriek. Het interieur lijkt nog echt op dat van een fabriek en wij vonden het daar superleuk. Heel mooi ingericht en allemaal leuke winkeltjes. We hebben het hele park afgelopen en na al dat gewandel hebben we de metro genomen naar het hotel en even een tukje gedaan. Niet te lang, want om 19.00 moesten we in Madison Square Garden zijn voor een ijshockey wedstrijd van de New York Rangers. Wat een mooi stadion is dat en wat een spektakel, zo'n wedstrijd! De wedstrijd duurt 3 keer 20 minuten effectieve speeltijd, wat uiteindelijk bijna 3 uur in beslag nam. Tijdens de dode speelmomenten was er altijd entertainment en was er van alles te zien. Aan het begin van de wedstrijd ging iedereen staan en werd het volkslied gezongen. Al binnen een minuut was de eerste vechtpartij op het ijs en moest er een van de Rangers 5 minuten aan de kant. In de pauze hebben we nog 2 footlong hotdogs gekocht en gezellig mee gedaan aan het Amerikaanse vreetfestijn. De Rangers kwamen twee keer achter, maar na de 60 minuten stond er 2-2 op het scorebord. Omdat er toch een winnaar moet komen, kwam er een verlenging.Na een paar minuten scoorden de Rangers en was de wedstrijd beslist. LET'S GO RANGERS! Het was geweldig om mee te maken, wat een sfeer. Vanuit MSG zijn we terug gelopen naar Times Square en hebben we nog even onze slag geslagen bij M&M World. Wat is dat toch een geweldige winkel. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een M&M versie van. Moe maar voldaan zijn we daarna naar het hotel gewandeld en hebben we het blog nog even bijgewerkt. Het was al met al een superdag!

vrijdag 24 februari 2012

DAG 2 – 9/11 MEMORIAL, SHOPPEN EN………… EEN MUSICAL

We hebben prima geslapen in onze Heavenly Beds. We werden pas om 6.30 uur wakker en ook nog eens van het alarm wat de vorige bewoner van deze kamer gezet had. Niet slecht voor een eerste nacht. We zitten dus gelijk goed in het ritme. Vanochtend doen we rustig aan en gaan we richting het 9/11 memorial. Helaas werken de metrocards niet die we van te voren gekregen hadden, dus we kopen toch maar gewoon een 7 dagen card en nemen de subway naar het WTC. We hebben nog snel even een (vet) ontbijtje gehaald en om 9.00 uur stonden we bij het memorial. Blijkt dat ik me vergist had in de tijd en hadden we kaartjes voor 10.00 uur. Helemaal niet erg, want om de hoek zit Century 21 Dept. Store, een soort merken outlet. We lopen daar een klein uurtje rond, maar de buit is beperkt. Alleen een t-shirt voor Iris. Om 10.00 uur gaan we alsnog naar het memorial. Na een uitgebreide security check mogen we naar binnen. Het is helaas grijs en miezerig weer, maar dat past wel bij de sfeer van het memorial. Het zijn een soort watervallen, met daaromheen alle namen van alle slachtoffers gegraveerd. Het is heel stijlvol aangelegd en het maakt veel indruk als je al die namen leest. Het valt me op dat de manier waarop het water in straaltjes naar beneden valt lijkt op hoe vroeger de bovenkant van het WTC er uit zag. Rondom de fonteinen zijn eikenbomen geplant, maar die zijn nu nog redelijk kaal. Vergeleken met anderhalf jaar geleden zijn de nieuwe WTC gebouwen alweer een stuk hoger. Er wordt flink doorgewerkt! Na het memorial lopen we nog even binnen bij St. Paul’s Chapel. Deze werd tijdens de gebeurtenissen gebruikt door de hulpverleners om even bij te komen. Nog steeds staat de St. Paul’s Chapel in het teken van 9/11 en het is een mooie afsluiter om daar nog even binnen te lopen.
Vervolgens lopen we Fulton Street af richting South Street Seaport, een gezellig oud deel van New York met veel winkels. Onderweg stoppen we voor de eerste keer (en niet voor de laatste!) nog even bij Starbucks. We komen langs de Abercrombie en Fitch en daarna langs de GAP. Hier slaan we onze slag! Veel geld armer en spijkerbroeken en truien rijker gaan we een lekker hapje eten bij een Italiaan. We lopen nog even Pier 17 in en scoren nog wat Converse sneakers. Omdat het weer matig is, besluiten we om vanavond vast naar een musical te gaan en halen kaartjes voor Memphis bij de TKTS (geen rij!). Deze draait in het Shubert theater, om de hoek bij ons hotel. Al met al hebben we vandaag ruim $900 (!) uitgegeven. We nemen de metro terug naar het hotel en relaxen een uurtje op de kamer. Om een uur of 6 lopen we weer richting Times Square en gaan we eten bij Bubba Gump, een shrimp restaurant geheel in het teken van Forrest Gump. Het was super lekker en de bediening was ook erg leuk.We kregen zelfs een Forrest Gump quizje aan tafel. Na het eten zijn we naar het Shubert Theater gegaan. Anders dan in Nederland loop je direct van de straat de zaal in, geen foyer of even iets drinken van te voren. De stoeltjes zijn krap, maar het theater is klein en gezellig. En de musical is echt super! Wat een stemmen en wat een sfeer! Toch duidelijk een paar maatjes beter dan in Nederland! Als de musical afgelopen is, lopen we een block verder en zijn we weer lekker in het hotel. Nog een drankje en dan lekker het matje in.

DAG 1 - EEN PRIMA REIS

Om 22.00 uur waren we in het hotel! De reis is prima verlopen. Op tijd vertrokken vanaf Schiphol, onderweg een paar filmpjes gekeken en wat gelezen en vervolgens keurig op tijd op JFK geland. Zelfs de maaltijd was best lekker. De Immigration kostte ons maar een klein half uurtje. Wij hebben toch de indruk dat het allemaal wat minder streng geworden is dan een paar jaar geleden. We besloten om met Public Transport naar het hotel te gaan. Dus met de airtrain naar Jamaica Station en dan met de Long Island Rail Road naar Manhattan. Toen we op Penn Station aankwamen moesten we nog een halte met de Subway en toen we uit de metro kwamen, stonden we recht tegenover ons hotel (The Westin). Bij het inchecken een beetje slinks gevraagd naar een upgrade en ja hoor, we hebben een upgrade naar een Atrium Club Room waar volgens de receptionist: 'We normally put our platinum guests here". Een supermooie kamer met een echter vensterbank waar je in kunt zitten en uitzicht hebt op 8 Avenue. Twee grote (Heavenly) bedden en een prima badkamer. Hoewel het voor ons al diep in de nacht was, konden we het niet laten even naar Times Square te gaan. Dat ligt hier letterlijk om de hoek! Eventjes op de tribune gezeten en een Shish Kebab gegeten en toen weer snel terug naar het hotel om te slapen in onze heerlijke bedden.....

dinsdag 21 februari 2012

De vooruitzichten zijn prima!

Morgen nog even alles uitprinten (tickets, hotelreservering, etc) en de koffers inpakken en dan zijn we er klaar voor! We nemen een lege tas mee in de koffer, zodat we meer mee terug kunnen nemen dan we mee heen nemen. Tsja, shoppen hoort er nou eenmaal bij in New York. Ik heb net nog even gekeken op de weersvoorspelling, maar het ziet er prima uit! Het weer is een beetje zoals hier, tussen de 5 en 10 graden met af en toe zon en een buitje. Je kunt het slechter treffen in New York in februari!